Відповідно до Закону України «Про управління об’єктами державної власності», здійснюючи управління об’єктами державної власності, Кабінет Міністрів України, зокрема, визначає порядок проведення інвентаризації об’єктів державної власності.
Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері управління об’єктами державної власності, відповідно до покладених на нього завдань у сфері управління об’єктами державної власності, зокрема, здійснює методологічне та, у межах власних повноважень, нормативно-правове забезпечення питань управління об’єктами державної власності, зокрема щодо інвентаризації та обліку об’єктів державної власності.
Методику проведення інвентаризації об’єктів державної власності затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2005 р. № 1121.
Згідно з пунктами 2, 3 цієї Методики суб’єктами інвентаризації державного майна та упорядкування обліку юридичних осіб є:
Фонд державного майна;
органи виконавчої влади та інші державні органи, які здійснюють управління об’єктами державної власності, а також органи, уповноважені здійснювати управління об’єктами державної власності, що забезпечують діяльність Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України.
Інвентаризації підлягає нерухоме майно державних підприємств, їх об’єднань, установ та організацій, у тому числі те, що передано в оренду, концесію, та державне майно, яке не увійшло до статутного капіталу господарських організацій, утворених у процесі приватизації та корпоратизації (далі – державне майно).
Упорядкуванню підлягає облік державних підприємств, їх об’єднань, установ та організацій, інших господарських організацій, щодо яких здійснюються корпоративні права держави, та/або господарських організацій, на балансі яких перебуває державне майно (далі – юридичні особи).
Зважаючи на викладене, Держгеокадастр не має повноважень щодо проведення інвентаризації водних об’єктів, лісових ресурсів, об’єктів державної та комунальної власності, що знаходяться на території територіальних громад.
Звертаємо увагу, що у пункті 5 плану організації виконання рішення Ради національної безпеки і оборони України від 15 квітня 2021 року «Про заходи державної регіональної політики на підтримку децентралізації влади» відсутнє завдання саме на проведення інвентаризації земель, порядок якого затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 5 червня 2019 р. № 476.
Водночас об’єктами інвентаризації земель є територія України, територія адміністративно-територіальних одиниць або їх частин, масив земель сільськогосподарського призначення, окремі земельні ділянки.
Відповідно до статті 57 Закону України «Про землеустрій» технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель розробляється за рішенням власників (розпорядників) земельних ділянок або за рішенням сільських, селищних, міських рад.
Згідно з пунктами 3, 8 Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 червня 2019 р. № 476, державна інвентаризація земель проводиться шляхом формування земельних ділянок незалежно від форми власності, визначення їх угідь та у разі потреби віднесення таких земельних ділянок до певних категорій для інформаційного наповнення Державного земельного кадастру.
Проведення державної інвентаризації земель забезпечує Держгеокадастр або його територіальний орган шляхом видання наказу про проведення державної інвентаризації земель.
Отже, проведення державної інвентаризації земель комунальної форми власності лише на підставі наказу територіального органу суперечитиме статті 57 Закону України «Про землеустрій».
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.