Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо ефективної реалізації повноважень саморегулівними організаціями у сфері землеустрою та топографо-геодезичної і картографічної діяльності»

Повідомлення
про оприлюднення проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо ефективної реалізації повноважень саморегулівними організаціями у сфері землеустрою та топографо-геодезичної і картографічної діяльності»

1. Розробник

Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру.

2. Стислий виклад змісту проекту

Постановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 2023 р. № 220 «Про затвердження Державної антикорупційної програми на 2023–2025 роки» (далі – Програма) доручено міністерствам, іншим центральним і місцевим органам виконавчої влади, державним підприємствам, установам та організаціям забезпечити виконання Програми в межах видатків, передбачених у державному та місцевих бюджетах на відповідний рік, а також за рахунок інших джерел, не заборонених законом.

Зокрема, заходом 2.5.9.1.1, додатку 2 до Державної антикорупційної програми на 2023–2025 роки Мінагрополітики та Держгеокадастру доручено розробити та подати до Кабінету Міністрів України проект закону, який визначає процедуру делегування Держгеокадастром саморегулівним організаціям у сфері землеустрою та топографо-геодезичної і картографічної діяльності повноважень щодо професійної атестації інженерів-землевпорядників, інженерів-геодезистів та позбавлення їх кваліфікаційного сертифіката у визначених законом випадках, а також здійснення контролю за реалізацією делегованих повноважень.

Проект Закону України передбачає чітке врегулювання передачі Держгеокадастром саморегулівним організаціям у сфері землеустрою та топографо-геодезичної і картографічної діяльності повноважень щодо професійної атестації інженерів-землевпорядників, інженерів-геодезистів та позбавлення їх кваліфікаційного сертифіката у визначених законом випадках, здійснення контролю за реалізацією делегованих повноважень, а також визначає засади професійної атестації, наукового і фінансового забезпечення землеустрою.

Зокрема, проект Закону визначає порядок набуття статусу атестованого інженера-землевпорядника та атестованого інженера-геодезиста, ведення Державного реєстру атестованих інженерів-землевпорядників та Державного реєстру атестованих інженерів-геодезистів, відповідальність за порушення законодавства у сфері землеустрою та у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності.

3. Спосіб оприлюднення проекту регуляторного акта

Проект акта та аналіз регуляторного впливу оприлюднено на офіційному вебсайті Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.

4. Строк, протягом якого приймаються зауваження та пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань

Зауваження та пропозиції приймаються протягом місяця.

5. Адреси для надсилання зауважень і пропозицій

Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, вул. Святослава Хороброго, 3, м. Київ, 03151, тел.: 299 35 33, 299 35 62; е-mail: cert@land.gov.ua.

В. о. Голови Державної служби
України з питань геодезії,
картографії та
кадастру                                                              Дмитро МАКАРЕНКО

ПРОЕКТ
Вноситься
Кабінетом Міністрів України
Д. ШМИГАЛЬ

« ____ » ______________ 2024 р.

ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо ефективної реалізації повноважень саморегулівними організаціями у сфері землеустрою та топографо-геодезичної і картографічної діяльності

Верховна Рада України постановляє:

І. Внести зміни до таких законодавчих актів України:

1. У Законі України «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність» (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1999 р., № 5-6, ст. 46 із наступними змінами):

1) статтю 51 викласти в такій редакції:

«Стаття 51. Професійна атестація виконавців робіт у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності

Професійною топографо-геодезичною і картографічною діяльністю можуть займатися особи, які мають вищу освіту за спеціальностями та кваліфікаціями у галузі знань геодезії та/або землеустрою.

Топографо-геодезичні і картографічні роботи при здійсненні землеустрою виконуються особами, які визнані атестованими інженерами-землевпорядниками та отримали кваліфікаційний сертифікат відповідно до Закону України «Про землеустрій».

Атестовані інженери-геодезисти несуть відповідальність за якість результатів топографо-геодезичних і картографічних робіт (крім топографо-геодезичних та картографічних робіт при здійсненні землеустрою).

Атестованим інженером-геодезистом є особа, яка має вищу освіту за спеціальністю та кваліфікацією у галузі знань геодезії та/або землеустрою, має стаж роботи за спеціальністю геодезія не менше одного року, склала кваліфікаційний іспит (атестацію), отримала кваліфікаційний сертифікат та зареєстрована в Державному реєстрі атестованих інженерів-геодезистів відповідно до цього Закону.

Атестованим інженером-геодезистом не може бути особа, обмежена у дієздатності або визнана недієздатною за рішенням суду.

Професійна атестація виконавців робіт у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності та підвищення кваліфікації атестованих інженерів-геодезистів проводиться закладами вищої освіти, які мають факультет геодезичного або землевпорядного профілю та уклали договір з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, та/або саморегулівними організаціями у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, яким було делеговано такі повноваження.

Професійна атестація виконавців робіт у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності та підвищення кваліфікації атестованих інженерів-геодезистів проводиться незалежно від членства у саморегулівній організації.

Повноваження щодо професійної атестації інженерів-геодезистів та підвищення кваліфікації атестованих інженерів-геодезистів делегуються саморегулівним організаціям у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності за рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за їх зверненням. Контроль за реалізацією делегованих повноважень здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Порядок делегування повноважень щодо професійної атестації інженерів-геодезистів, підвищення кваліфікації атестованих інженерів-геодезистів саморегулівним організаціям у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності та порядок здійснення контролю за делегованими повноваженнями встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Інженер-геодезист, зацікавлений у проходженні професійної атестації, подає до Атестаційної геодезичної комісії, склад якої затверджується рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, або до саморегулівної організації у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності (у разі делегування їй повноважень), заяву про допуск до проведення професійної атестації, до якої додаються:

копія документа про вищу освіту у галузі знань геодезії або землеустрою за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста або магістра;

документ, що підтверджує стаж роботи за спеціальністю геодезист.

У разі якщо за результатами розгляду заяви про допуск до проведення професійної атестації та поданих документів виявлено невідповідність особи кваліфікаційним вимогам та/або недостовірну інформацію, приймається рішення (у формі протоколу) про відмову в допуску до проведення професійної атестації з обґрунтуванням причин відмови. Після усунення зауважень, зазначених у відмові в допуску до професійної атестації, зацікавлена особа може подати документи повторно. Розгляд заяв про допуск до проведення професійної атестації та поданих документів здійснюється протягом тридцяти робочих днів з дня їх надходження.

За відсутності підстав для відмови в допуску до проведення професійної атестації приймається рішення (у формі протоколу) про проведення кваліфікаційного іспиту (атестації).

Кваліфікаційний іспит (атестація) є процедурою, під час проведення якої підтверджується професійна компетентність особи, рівень кваліфікації і знань як виконавця топографо-геодезичних і картографічних робіт.

Вимоги до програм підвищення кваліфікації атестованих інженерів-геодезистів установлюються Атестаційною геодезичною комісією. До складу Атестаційної геодезичної комісії включаються 10 атестованих інженерів-геодезистів, які делегуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, та по 5 атестованих інженерів-геодезистів від кожної саморегулівної організації у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності. Орган, який делегував члена до Атестаційної геодезичної комісії, має право відкликати або замінити його. Зміни до складу Атестаційної геодезичної комісії вносяться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, протягом місяця з дня отримання подання про делегування, відкликання або заміну члена Атестаційної геодезичної комісії. Члени Атестаційної геодезичної комісії обирають із свого складу голову і секретаря комісії шляхом таємного голосування. Засідання Атестаційної геодезичної комісії є правомочним у разі присутності на ньому більш як половини загального складу комісії. Рішення Атестаційної геодезичної комісії, крім рішень про звернення з поданням до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, щодо зупинення права на зайняття діяльністю атестованого інженера-геодезиста приймаються на її засіданні більшістю голосів від загального складу комісії. Рішення Атестаційної геодезичної комісії про звернення з поданням до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, щодо зупинення права на зайняття діяльністю атестованого інженера-геодезиста приймаються на її засіданні трьома чвертями голосів від загального складу комісії. У разі рівного розподілу голосів голос голови Атестаційної геодезичної комісії є вирішальним. Член Атестаційної геодезичної комісії може бути виключений з її складу за власним бажанням, у разі його смерті, набрання законної сили рішенням суду про позбавлення (обмеження) волі або призначення іншого покарання, що унеможливлює членство в Атестаційній геодезичній комісії, визнання його обмежено дієздатним або недієздатним, втрати ним громадянства України. Член Атестаційної геодезичної комісії виключається із складу комісії за поданням особи (органу), яка його делегувала, а також у разі втрати такою особою права делегувати своїх представників до складу Атестаційної геодезичної комісії. Атестаційна геодезична комісія здійснює контроль за якістю професійної підготовки атестованих інженерів-геодезистів. Засідання Атестаційної геодезичної комісії проводяться в міру надходження документів, але не рідше одного разу на місяць.

Заклади вищої освіти, які уклали договір із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, та/або саморегулівні організації у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, яким було делеговано повноваження щодо професійної атестації інженерів-геодезистів, протягом трьох робочих днів з дня проведення кваліфікаційного іспиту (атестації) надсилають перелік осіб, які успішно пройшли кваліфікаційний іспит (атестацію), до Атестаційної геодезичної комісії для їх затвердження. Рішення Атестаційної геодезичної комісії оформлюється протоколом.

Інженер-геодезист, який склав кваліфікаційний іспит (атестацію) та отримав кваліфікаційний сертифікат, визнається атестованим, що підтверджує відповідність інженера-геодезиста кваліфікаційним вимогам та його спроможність виконувати топографо-геодезичні і картографічні роботи.

Порядок роботи Атестаційної геодезичної комісії та форма кваліфікаційного сертифіката встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин.

Інженер-геодезист, якому зупинено право на зайняття діяльністю атестованого інженера-геодезиста внаслідок порушення законодавства у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності відповідно до статті 54 цього Закону, допускається до складання кваліфікаційного іспиту (атестації) за умови успішного підвищення кваліфікації.

Особа, яка не склала кваліфікаційний іспит (атестацію), допускається до його повторного складання не раніше ніж через два місяці.

Атестований інженер-геодезист зобов’язаний не рідше одного разу на чотири роки підвищувати кваліфікацію за програмою підвищення кваліфікації.

Статус атестованого інженера-геодезиста не обмежений у часі, крім випадків, визначених законом.

Невиконання вимоги щодо підвищення кваліфікації у встановлений законом строк є підставою для призупинення права на зайняття діяльністю атестованого інженера-геодезиста на період до одержання свідоцтва про підвищення кваліфікації.

Атестований інженер-геодезист може бути позбавлений статусу атестованого інженера-геодезиста (зупинення права на зайняття діяльністю), про що вносяться відповідні відомості до Державного реєстру атестованих інженерів-геодезистів центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин:

а) у разі набрання законної сили рішенням суду про обмеження дієздатності особи (атестованого інженера-геодезиста), визнання її недієздатною, безвісно відсутньою;

б) на підставі свідоцтва про смерть;

в) за рішенням Атестаційної геодезичної комісії у разі звернення атестованого інженера-геодезиста щодо позбавлення його статусу атестованого інженера-геодезиста.

Рішення Атестаційної геодезичної комісії надсилаються до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, не пізніше десяти робочих днів після проведення засідання.

Атестований інженер-геодезист може бути позбавлений такого статусу також за рішенням суду.

Розмір плати за проведення професійної атестації виконавців робіт у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності та підвищення кваліфікації атестованих інженерів-геодезистів встановлюються договором між особою, зацікавленою у проходженні професійної атестації/підвищенні кваліфікації, та закладами вищої освіти/саморегулівними організаціями у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності.»;

2) статтю 52 викласти в такій редакції:

«Стаття 52. Державний реєстр атестованих інженерів-геодезистів

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, веде Державний реєстр атестованих інженерів-геодезистів.

У Державному реєстрі атестованих інженерів-геодезистів зазначаються такі відомості про інженера-геодезиста:

1) реєстраційний номер кваліфікаційного сертифіката атестованого інженера-геодезиста;

2) прізвище, ім’я та по батькові (за наявності);

3) реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта громадянина України (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків);

4) унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності);

5) відомості про членство в саморегулівній організації у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності;

6) дата та номер протоколу про складення кваліфікаційного іспиту (атестації);

7) відомості про підвищення кваліфікації;

8) відомості щодо призупинення, поновлення права на зайняття діяльністю атестованого інженера-геодезиста;

9) відомості щодо зупинення права на зайняття діяльністю атестованого інженера-геодезиста;

10) відомості щодо позбавлення статусу атестованого інженера-геодезиста;

11) місце роботи та посада атестованого інженера-геодезиста;

12) інші відомості, визначені законодавством.

Відомості Державного реєстру атестованих інженерів-геодезистів є офіційними.

Відомості про зупинення, призупинення, поновлення права на зайняття діяльністю атестованого інженера-геодезиста вносяться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, до Державного реєстру атестованих інженерів-геодезистів у строк не пізніше ніж через три робочі дні після прийняття відповідного рішення.

Державний реєстр атестованих інженерів-геодезистів оприлюднюється на офіційному вебсайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, крім відомостей про реєстраційний номер облікової картки платника податків, серії та номера паспорта громадянина України. Технологічні та програмні засоби, необхідні для оприлюднення відомостей Державного реєстру атестованих інженерів-геодезистів, повинні забезпечувати юридичним та фізичним особам можливість безоплатного анонімного перегляду, копіювання та роздрукування реєстру на основі поширених вебоглядачів та редакторів без необхідності застосування спеціально створених для цього технологічних та програмних засобів, цілодобово, без обмежень.»;

3) у статті 53:

в абзаці другому частини четвертої цифри «100» замінити цифрами «250»;

у частині шостій:

в абзаці п’ятому слова «участь у професійній підготовці та сертифікації інженерів-геодезистів» замінити словами «здійснення професійної атестації інженерів-геодезистів»;

в абзаці шостому слова «Кваліфікаційної комісії» замінити словами «Атестаційної геодезичної комісії»;

абзац одинадцятий доповнити словами «, у тому числі затвердження правил професійної етики»;

у частині сьомій слова «Інженер-геодезист» замінити словами «Атестований інженер-геодезист»;

4) доповнити статтею 54 такого змісту:

«Стаття 54. Відповідальність за порушення законодавства у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності

Особи, винні в порушенні законодавства у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, несуть відповідальність згідно із законом.

Атестаційна геодезична комісія за результатами розгляду письмових звернень заінтересованих осіб, замовників топографо-геодезичних і картографічних осіб, органів державної влади та місцевого самоврядування, саморегулівних організацій у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності робить подання центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, про зупинення права на зайняття діяльністю атестованого інженера-геодезиста з таких підстав:

встановлення Атестаційною геодезичною комісією факту порушення атестованим інженером-геодезистом законодавства у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності на підставі розгляду письмових звернень таких осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування;

рішення суду за фактами неякісного проведення топографо-геодезичних і картографічних робіт атестованим інженером-геодезистом;

наявність у атестованого інженера-геодезиста непогашеної судимості за корисливі кримінальні правопорушення;

з’ясування факту неправомірного надання права на зайняття діяльністю атестованому інженеру-геодезисту.

Інженер-геодезист, якого стосується письмове звернення, має право подати письмові пояснення та/або особисто бути присутнім при розгляді такого звернення.

На підставі подання Атестаційної геодезичної комісії про зупинення права на зайняття діяльністю атестованого інженера-геодезиста центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, приймає відповідне рішення та повідомляє інженера-геодезиста письмово у двотижневий строк після надходження відповідного подання з протоколом засідання Атестаційної геодезичної комісії.

Рішення про зупинення права на зайняття діяльністю атестованого інженера-геодезиста може бути оскаржено в судовому порядку.

Рішення про призупинення права на зайняття діяльністю атестованого інженера-геодезиста приймається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, у разі:

зазначення завідомо неправдивих даних, що призвело до викривлення інформації в Державному реєстрі атестованих інженерів-геодезистів;

невиконання вимог частини двадцятої статті 51 та частини сьомої статті 53 цього Закону.

Рішення про поновлення права на зайняття діяльністю атестованого інженера-геодезиста приймається центральним органом виконавчої влади, що реалізовує державну політику у сфері земельних відносин, у тижневий строк після усунення особою наявних зауважень.

Виконання топографо-геодезичних і картографічних робіт особою, яка не є атестованим інженером-геодезистом, особою, якій призупинено або зупинено право на зайняття діяльністю атестованого інженера-геодезиста, забороняється.

Притягнення осіб, винних у порушенні законодавства у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, до відповідальності, передбаченої законами України, не звільняє їх від обов’язку відшкодувати шкоду, заподіяну в результаті порушення цього законодавства.»;

5) частину другу статті 8 після абзацу шістнадцятого доповнити двома новими абзацами такого змісту:

«здійснення контролю за повноваженнями саморегулівних організацій у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності щодо професійної атестації інженерів-геодезистів, підвищення кваліфікації атестованих інженерів-геодезистів та позбавлення їх кваліфікаційного сертифіката у визначених законом випадках;

утворення Атестаційної геодезичної комісії та ведення Державного реєстру атестованих інженерів-геодезистів;»;

у зв’язку з цим абзац сімнадцятий вважати відповідно дев’ятнадцятим.

6) у тексті Закону слово «сертифікований» в усіх відмінках і числах замінити словом «атестований» у відповідних відмінках та числах.

2. У Законі України «Про землеустрій» (Відомості Верховної Ради України, (ВВР), 2003 р., № 36, ст. 282 з наступними змінами):

1) у статті 14:

пункт «г» викласти в такій редакції:

«здійснення контролю за повноваженнями саморегулівних організацій у сфері землеустрою щодо професійної атестації інженерів-землевпорядників, підвищення кваліфікації атестованих інженерів-землевпорядників та позбавлення їх кваліфікаційного сертифіката у визначених законом випадках;»;

доповнити пунктом «г1» такого змісту:

«г1) утворення Атестаційної землевпорядної комісії та ведення Державного реєстру атестованих інженерів-землевпорядників;»;

пункт «ж» доповнити словами «та оцінки земель»;

2) у статті 63:

в абзаці другому частини четвертої цифри «250» замінити цифрами «600»;

у частині шостій:

абзац п’ятий викласти в такій редакції:

«здійснення професійної атестації інженерів-землевпорядників;»;

в абзаці шостому слова «Кваліфікаційної комісії» замінити словами «Атестаційної землевпорядної комісії»;

абзац десятий доповнити словами «, у тому числі затвердження правил професійної етики»;

3) статтю 66 викласти в такій редакції:

«Стаття 66. Професійна атестація виконавців робіт у сфері землеустрою

Професійною діяльністю у сфері землеустрою можуть займатися особи, які мають вищу освіту за спеціальностями та кваліфікаціями у галузі знань землеустрою.

Підготовка інженерів-землевпорядників здійснюється на факультетах землевпорядного профілю у закладах вищої освіти відповідного рівня акредитації.

Відповідальними особами за якість робіт із землеустрою можуть бути лише атестовані інженери-землевпорядники.

Атестованим інженером-землевпорядником є особа, яка має вищу освіту за спеціальністю та кваліфікацією у галузі знань землеустрою, має стаж роботи за спеціальністю не менше одного року, склала кваліфікаційний іспит (атестацію), отримала кваліфікаційний сертифікат та зареєстрована в Державному реєстрі атестованих інженерів-землевпорядників відповідно до цього Закону.

Атестованим інженером-землевпорядником не може бути особа, обмежена у дієздатності або визнана недієздатною за рішенням суду.

Професійна атестація виконавців робіт у сфері землеустрою та підвищення кваліфікації атестованих інженерів-землевпорядників проводиться закладами вищої освіти, які мають факультет землевпорядного профілю та уклали договір із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, та/або саморегулівними організаціями у сфері землеустрою, яким було делеговано такі повноваження.

Професійна атестація виконавців робіт у сфері землеустрою та підвищення кваліфікації атестованих інженерів-землевпорядників проводиться незалежно від членства у саморегулівній організації.

Повноваження щодо професійної атестації інженерів-землевпорядників та підвищення кваліфікації атестованих інженерів-землевпорядників делегуються саморегулівним організаціям у сфері землеустрою за рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за їх зверненням. Контроль за реалізацією делегованих повноважень здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Порядок делегування повноважень щодо професійної атестації інженерів-землевпорядників, підвищення кваліфікації атестованих інженерів-землевпорядників саморегулівним організаціям у сфері землеустрою та порядок здійснення контролю за делегованими повноваженнями встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Інженер-землевпорядник, зацікавлений у проходженні професійної атестації, подає до Атестаційної землевпорядної комісії, склад якої затверджується рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, або до саморегулівної організації у сфері землеустрою (у разі делегування їй повноважень), заяву про допуск до проведення професійної атестації, до якої додаються:

копія документа про вищу освіту у галузі знань землеустрою за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста або магістра;

документ, що підтверджує стаж роботи за спеціальністю;

перелік документації із землеустрою та/або оцінки земель, у складанні якої інженер-землевпорядник брав участь;

копії двох схем та/або проектів землеустрою та/або технічної документації з оцінки земель, у складенні яких інженер-землевпорядник брав участь.

У разі якщо за результатами розгляду заяви про допуск до проведення професійної атестації та поданих документів виявлено невідповідність особи кваліфікаційним вимогам та/або недостовірну інформацію, приймається рішення (у формі протоколу) про відмову в допуску до проведення професійної атестації з обґрунтуванням причин відмови. Після усунення зауважень зазначених у відмові в допуску до професійної атестації зацікавлена особа може подати документи повторно. Розгляд заяв про допуск до проведення професійної атестації та поданих документів здійснюється протягом тридцяти робочих днів з дня їх надходження.

За відсутності підстав для відмови в допуску до проведення професійної атестації приймається рішення про проведення кваліфікаційного іспиту (атестації).

Кваліфікаційний іспит (атестація) є процедурою, під час проведення якої підтверджується професійна компетентність особи, рівень кваліфікації і знань як виконавця робіт із землеустрою.

Вимоги до програм підвищення кваліфікації атестованих інженерів-землевпорядників установлюються Атестаційною землевпорядною комісією. До складу Атестаційної землевпорядної комісії включаються 10 атестованих інженерів-землевпорядників, які делегуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, та по 5 атестованих інженерів-землевпорядників від кожної саморегулівної організації у сфері землеустрою. Орган, який делегував члена до Атестаційної землевпорядної комісії, має право відкликати або замінити його. Зміни до складу Атестаційної землевпорядної комісії вносяться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, протягом місяця з дня отримання подання про делегування, відкликання або заміну члена Атестаційної землевпорядної комісії. Члени Атестаційної землевпорядної комісії обирають із свого складу голову і секретаря комісії шляхом таємного голосування. Засідання Атестаційної землевпорядної комісії є правомочним у разі присутності на ньому більш як половини загального складу комісії. Рішення Атестаційної землевпорядної комісії, крім рішень про звернення з поданням до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин щодо зупинення права на зайняття діяльністю атестованого інженера-землевпорядника, приймаються на її засіданні більшістю голосів від загального складу комісії. Рішення Атестаційної землевпорядної комісії про звернення з поданням до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин щодо зупинення права на зайняття діяльністю атестованого інженера-землевпорядника приймаються на її засіданні трьома чвертями голосів від загального складу комісії. У разі рівного розподілу голосів голос голови Атестаційної землевпорядної комісії є вирішальним. Член Атестаційної землевпорядної комісії може бути виключений з її складу за власним бажанням, у разі його смерті, набрання законної сили рішенням суду про позбавлення (обмеження) волі або призначення іншого покарання, що унеможливлює членство в Атестаційній землевпорядній комісії, визнання його обмежено дієздатним або недієздатним, втрати ним громадянства України. Член Атестаційної землевпорядної комісії виключається із складу комісії за поданням особи, яка його делегувала, а також у разі втрати такою особою права делегувати своїх представників до складу Атестаційної землевпорядної комісії. Атестаційна землевпорядна комісія здійснює контроль за якістю професійної підготовки сертифікованих інженерів-землевпорядників.

Заклади вищої освіти, які уклали договір із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, та/або саморегулівні організації у сфері землеустрою, яким було делеговано повноваження щодо професійної атестації інженерів-землевпорядників, протягом трьох робочих днів з дня проведення кваліфікаційного іспиту (атестації) направляють перелік осіб, які успішно пройшли кваліфікаційний іспит (атестацію), до Атестаційної землевпорядної комісії для їх затвердження. Рішення Атестаційної землевпорядної комісії оформлюється протоколом.

Інженер-землевпорядник, який склав кваліфікаційний іспит (атестацію), отримує кваліфікаційний сертифікат та визнається атестованим, що підтверджує відповідність інженера-землевпорядника кваліфікаційним вимогам та його спроможність самостійно складати окремі види документації із землеустрою та документації з оцінки земель, виконувати топографо-геодезичні і картографічні роботи, проводити інвентаризацію земель, перевіряти якість ґрунтових, геоботанічних та інших обстежень земель при здійсненні землеустрою.

Порядок роботи Атестаційної землевпорядної комісії та форма кваліфікаційного сертифіката встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин.

Інженер-землевпорядник, якому зупинено право на зайняття діяльністю атестованого інженера-землевпорядника внаслідок порушення законодавства у сфері землеустрою відповідно до статті 68 цього Закону, допускається до складання кваліфікаційного іспиту (атестації) за умови успішного підвищення кваліфікації.

Особа, яка не склала кваліфікаційного іспиту (атестації), допускається до його повторного складання не раніше ніж через два місяці.

Атестований інженер-землевпорядник зобов’язаний не рідше одного разу на чотири роки підвищувати кваліфікацію за програмою підвищення кваліфікації.

Статус атестованого інженера-землевпорядника не обмежений у часі, крім випадків, визначених законом.

Невиконання вимоги щодо підвищення кваліфікації у встановлений законом строк є підставою для призупинення права на зайняття діяльністю атестованого інженера-землевпорядника на період до одержання свідоцтва про підвищення кваліфікації.

Атестований інженер-землевпорядник може бути позбавлений статусу атестованого інженера-землевпорядника, про що вносяться відповідні відомості до Державного реєстру атестованих інженерів-землевпорядників центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин:

а) у разі набрання законної сили рішенням суду про обмеження дієздатності особи (атестованого інженера-землевпорядника), визнання її недієздатною, безвісно відсутньою;

б) на підставі свідоцтва про смерть;

в) за рішенням Атестаційної землевпорядної комісії у разі звернення атестованого інженера-землевпорядника щодо позбавлення його статусу атестованого інженера-землевпорядника.

Рішення Атестаційної землевпорядної комісії надсилаються до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, не пізніше десяти робочих днів після проведення засідання.

Атестований інженер-землевпорядник може бути позбавлений статусу атестованого також за рішенням суду.

Розмір плати за проведення професійної атестації виконавців робіт у сфері землеустрою та підвищення кваліфікації атестованих інженерів-землевпорядників встановлюються договором між особою, зацікавленою у проходженні професійної атестації/підвищенні кваліфікації, та закладами вищої освіти/саморегулівними організаціями у сфері землеустрою.»;

4) статтю 661 викласти в такій редакції:

«Стаття 661. Державний реєстр атестованих інженерів-землевпорядників

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, веде Державний реєстр атестованих інженерів-землевпорядників.

У Державному реєстрі атестованих інженерів-землевпорядників зазначаються такі відомості про інженера-землевпорядника:

1) реєстраційний номер кваліфікаційного сертифіката атестованого інженера-землевпорядника;

2) прізвище, ім’я та по батькові (за наявності);

3) реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта громадянина України (для фізичних осіб, які через релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків);

4) унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності);

5) відомості про членство в саморегулівній організації у сфері землеустрою;

6) дата та номер протоколу про складення кваліфікаційного іспиту (атестації);

7) відомості про підвищення кваліфікації;

8) відомості щодо призупинення, поновлення права на зайняття діяльністю атестованого інженера-землевпорядника;

9) відомості щодо зупинення права на зайняття діяльністю атестованого інженера-землевпорядника;

10) відомості щодо позбавлення статусу атестованого інженера-землевпорядника;

11) місце роботи та посада атестованого інженера-землевпорядника;

12) інші відомості, визначені законодавством.

Відомості Державного реєстру атестованих інженерів-землевпорядників є офіційними.

Відомості про зупинення, призупинення, поновлення права на зайняття діяльністю атестованого інженера-землевпорядника вносяться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, до Державного реєстру атестованих інженерів-землевпорядників у строк не пізніше ніж через три робочі дні після прийняття відповідного рішення.

Державний реєстр атестованих інженерів-землевпорядників оприлюднюється на офіційному вебсайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, крім відомостей про реєстраційний номер облікової картки платника податків, серії та номера паспорта громадянина України. Технологічні та програмні засоби, необхідні для оприлюднення відомостей Державного реєстру атестованих інженерів-землевпорядників, повинні забезпечувати юридичним та фізичним особам можливість безоплатного анонімного перегляду, копіювання та роздрукування реєстру на основі поширених вебоглядачів та редакторів без необхідності застосування спеціально створених для цього технологічних та програмних засобів, цілодобово, без обмежень.»;

5) статтю 68 викласти в такій редакції:

«Стаття 68. Відповідальність за порушення законодавства у сфері землеустрою

Особи, винні в порушенні законодавства у сфері землеустрою, несуть відповідальність згідно із законом.

Атестаційна землевпорядна комісія за результатами розгляду письмових звернень заінтересованих осіб, замовників документації із землеустрою, органів державної влади та місцевого самоврядування, саморегулівних організацій у сфері землеустрою робить подання центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, про зупинення права на зайняття діяльністю атестованого інженера-землевпорядника з таких підстав:

встановлення Атестаційною землевпорядною комісією факту порушення атестованим інженером-землевпорядником законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру на підставі розгляду письмових звернень таких осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування;

рішення суду за фактами неякісного проведення землеустрою атестованим інженером-землевпорядником;

наявність в атестованого інженера-землевпорядника непогашеної судимості за корисливі кримінальні правопорушення;

з’ясування факту неправомірного надання права на зайняття діяльністю атестованих інженерів-землевпорядників.

Інженер-землевпорядник, якого стосується письмове звернення, має право подати письмові пояснення та/або особисто бути присутнім при розгляді даного звернення.

На підставі подання Атестаційної землевпорядної комісії про зупинення права на зайняття діяльністю атестованого інженера-землевпорядника центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, приймає відповідне рішення та повідомляє його письмово у двотижневий строк після надходження відповідного протоколу засідання Атестаційної землевпорядної комісії.

Рішення про зупинення права на зайняття діяльністю атестованого інженера-землевпорядника може бути оскаржено в судовому порядку.

Рішення про призупинення права на зайняття діяльністю атестованого інженера-землевпорядника приймається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, у разі:

зазначення завідомо неправдивих даних, що призвело до викривлення інформації в Державному реєстрі атестованих інженерів-землевпорядників;

невиконання вимог частини шостої статті 32, частини сьомої статті 63, частини двадцятої статті 66 цього Закону.

Рішення про поновлення права на зайняття діяльністю атестованого інженера-землевпорядника приймається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, у тижневий строк після усунення особою наявних зауважень.

Складення документації із землеустрою особою, яка не є атестованим інженером-землевпорядником, особою, якій призупинено або зупинено право на зайняття діяльністю атестованого інженера-землевпорядника, забороняється. Документація із землеустрою та технічна документація з оцінки земель, яка була підписана такою особою, є недійсною.

Притягнення осіб, винних у порушенні законодавства у сфері землеустрою, до відповідальності, передбаченої законами України, не звільняє їх від обов’язку відшкодувати шкоду, заподіяну в результаті порушення цього законодавства.»;

6) у тексті Закону слово «сертифікований» в усіх відмінках і числах замінити словом «атестований» у відповідних відмінках та числах.

3. Пункт 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дерегуляції господарської діяльності з проведення робіт із землеустрою та землеоціночних робіт» (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2013 р., № 40, ст. 534) виключити.

ІІ. Прикінцеві та перехідні положення

1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його офіційного опублікування.

2. Встановити що:

1) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, видає дублікати кваліфікаційних сертифікатів інженерів-землевпорядників, отриманих ними відповідно до Закону України від 2 жовтня 2012 року № 5394-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дерегуляції господарської діяльності з проведення робіт із землеустрою та землеоціночних робіт»;

2) особи, що на момент набрання чинності цим Законом є сертифікованими інженерами-землевпорядниками / сертифікованими інженерами-геодезистами, визнаються атестованими інженерами-землевпорядниками / атестованими інженерами-геодезистами з дня набрання чинності цим Законом;

3) статус саморегулівної організації у сфері землеустрою та / або статус саморегулівної організації у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності зберігається для громадської організації, яка набула відповідний статус саморегулівної організації у сфері землеустрою та / або статус саморегулівної організації у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, до набрання чинності цим Законом.

3. Кабінету Міністрів України у чотиримісячний строк з дня набрання чинності цим Законом:

забезпечити прийняття нормативно-правових актів, передбачених цим Законом;

привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;

забезпечити приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

Голова Верховної Ради України

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо ефективної реалізації повноважень саморегулівними організаціями у сфері землеустрою та топографо-геодезичної і картографічної діяльності»